fredag 27. desember 2013

En spesiell jul...

For vår del ble dette en veldig spesiell jul. 
Vi hadde så mange planer, hver dag var fullbooket, og i helga skulle vi i tillegg vært i Risør i 40 års lag med familie. Sånn ble det dessverre ikke.
 
Det begynte med smerter i nyrene allerede helga før jul. Smertene varte i mange timer, og vi vurderte lenge å dra inn på sykehuset. Men så gikk det over. 
Vi fikk heldigvis gjennomføre en planlagt middag som vi var invitert til hos gode venner, i tillegg til familiedagen hjemme hos oss søndag 22. desember.
Alle mine søsken med familie var her, inkludert barna våre. Vi storkoste oss

Om natten kom smertene tilbake, og mandag morgen måtte jeg ringe min mor som kjørte meg i hui og hast inn til sykehuset. Hun ringte etter Kenneth som kom fra jobb. Jeg vil ikke være uten han på sykehuset. Det ble en lang lille julaften med mye venting og mye smerter. De foretok en ultralyd og konstaterte utvidet nyrebekken. Dette hadde jeg også i april, og de la da inn stenter i nyrene.
Jeg fikk nå vite at disse var blitt for gamle, og at dette kunne være årsaken til at det ikke lenger fungerte. Det kunne også være at det var mer spredning i nyrene som var årsaken.
 
Legen som var på jobb denne dagen stod virkelig på for meg, hun måtte jobbe hardt for at jeg skulle få operasjon samme dag, slik at jeg skulle få feire jul hjemme. Jeg ble fortalt at det var nesten et under at de valgte å operere meg så raskt. De skulle jo ha juleferie måtte jeg jo skjønne... Alternativet de forespeilet for meg først var å få kateter ut fra ryggen, og gå med 2 store utvendige urinposer til utpå nyåret. Det har jeg hatt før, og det er helt forferdelig. De kan jo ikke skjules, store 2 liters poser med svære slanger på hver side.
Jeg er veldig takknemlig for at jeg slapp det igjen!

Foto: Renate Gundersen
                                         
Det ble til at jeg måtte faste lille julaften. På ettermiddagen hadde jeg koselig besøk av Kenneth, min søster og svoger, de spiste gode julekaker, og litt ekstra for min skyld. Nina Godhet stilte opp på hjemmefronten og tok seg av hundene både lille julaften og på selve julaften.   
Sent på kvelden i 23.00 tiden ble jeg trillet ned, lagt i narkose og fikk operert inn 2 nye stenter som går fra nyrene til blæra. Alt gikk greit, og jeg var tilbake på rommet i 03.00 tiden. 
Jeg sov ganske greit natten gjennom.

Foto: Kenneth Sivertsen
Det var selfølgelig litt stusselig å våkne opp alene julemorgen på sykehuset.  Men jeg hadde ikke vært lenge våken før min kjære mann kom med julesokken til meg og med masse godt humør. Herlig
Kl. 10.00 fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta en ny undersøkelse, og måtte derfor drikke 1 liter vann. Fikk ikke tid til frokost. Heldigvis hadde jeg noen Ritz kjeks jeg kunne tygge på, jeg var kjempesulten, hadde ikke spist på et døgn. 
Foto: Renate Gundersen


Undersøkelsen jeg var på heter renografi, og var unnagjort på 30 min. Jeg måtte ligge helt i ro og fikk kontrastvæske og vanndrivende. Dette var for at de skulle sjekke at stentene som var lagt inn fungerte. Alt rant gjennom som det skulle, heldigvis.

Foto: Kenneth Sivertsen

Foto: Kenneth Sivertsen















Så kom beskjeden om at jeg kunne reise hjem, du kan tenke deg hvilken opptur vi fikk...

Vi ble så utrolig glade og takknemlig for at jeg nå allikevel fikk sjansen til å feire jul sammen med familien, og ikke minst sammen med min kjære sønn Marcus, det var det aller viktigste for meg denne julen

 
Foto: Ruben Solsbak


1. juledag hadde jeg igjen veldig vondt, men drog allikevel til min søster. De inviterte på nydelig mat, scampi suppe, hummer, kamskjell og masse annet godt, men jeg fikk i meg minimalt med mat dessverre. Var heller ikke noe særlig sosial, lå på sofaen i tv-stuen og hvilte og kikket på tv. Det er allikevel så godt å være sammen med familien, ligge og høre på lydene av gode samtaler og masse latter. Ungene som spiller på data og herjer. Det var virkelig verdt å ta turen på tross av den dårlige formen.
(Middagen bestod i en hamburger fra Statoil denne dagen. Utrolig hva som smaker når en er kvalm.)

Nå blir det full avslapning resten av romjulen, i pysjen foran tv'en, i armkroken til verdens beste kjæreste. Mimre over året som er gått, nyte! Det har vært mange oppturer og nedturer. Men det jeg heldigvis husker mest er alt det kjekke jeg har fått oppleve. Jeg tror året 2013 har vært det beste jeg har opplevd på mange vis. Det har skjedd så utrolig mye positivt, jeg kjenner jeg blir helt rørt bare av å tenke på det. All godhet og giverglede, all oppmuntring, all den kjærligheten jeg er omgitt av og vennskap. Jeg føler meg velsignet

I bunn ligger det en intens takknemlighet, hver dag, over å få være rundt dem jeg bryr meg så mye om, om å få være litt til på denne jorden og få si «jeg elsker deg» til min mann og min sønn mange, mange ganger til  

Krysser fingrer og tær om at 2014 blir et år med flere gode minner som vi skaper sammen med venner og familie. Jeg vet at veien videre er full av hinder og omveier, men heldigvis hindrer ikke det meg i å drømme. Drømme om at det det kommer en kur som kan gjøre meg frisk...


Nyttårsønsket mitt er enkelt: Å få lov til å være her i 2014 også, på alle måter!  


Ønsker med dette å få takke alle for året som har gått, og ønsker dere et fredfullt og godt nyttår! Husk at hverdagen er en nedvurdert dag i livet deres!


Skål for livet, hverandre og de små tingene.


Stor klem fra Renate

Via:


Håpet

Håpet vi bærer
gir oss styrke 
til å kjempe
og aldri gi opp.

Ved livets mange slag,
gir håpet oss tro på
en lysere hverdag.

-Ukjent





















2 kommentarer:

  1. Kjære Renate!

    Jeg er så glad på dine vegne at det viktigste som sitter igjen er de gode minnene, og at det fine du opplever er det største og det som sitter sterkest igjen når status for inneværende år gjøres opp. Jeg vet at det ikke er så lett, men klarer du å tenke slik inn i 2014 vil det gjøre dine dager lettere og bedre.

    Jeg er også så glad for at du har så mange nære rundt deg, som gir livet mening og verdi. Du betyr mye for mange, og de betyr mye for deg! Måtte du få ditt ønske oppfylt om å få være her på denne jorda også i 2014.
    Håpet er lysegrønt, og klarer du å holde fokus på håpet - er det håp for bedre hverdager og et bedre liv!

    Jeg ønsker alt godt for deg og dine resten av jula og for det nye året!
    Stor klem fra Pia

    SvarSlett
  2. Ønsker dokker et riktig godt nyttår :)

    SvarSlett