fredag 20. desember 2013

En hverdagsengel! ❤

Menneskers godhet slutter heldigvis aldri å overraske meg. 
Det er spesielt et godt menneske jeg har lyst å fortelle om, og det er Nina.

Det hele startet med noe som kalles Godhet Ganddal.
Det er 5 menigheter lokalisert på Ganddal, de ønsker å vise godhet i sitt lokalområde. Deres overbevisning er at Ganddal og verden blir et bedre sted å være, dersom det å gi og ta imot Godhet blir vanlig og naturlig. Hvert år samler de en gjeng frivillige som tilbyr hjelp til hva som helst, dette er alt fra hagestell, klipping av trær og hekk, luking, generell rengjøring, bake, småreparasjoner, etc. I forkant må du melde deg på både hvis du ønsker å hjelpe, eller om du trenger hjelp. 




Via:

 

I fjor var det flere som meldte på Kenneth og meg til dette fantastiske opplegget, og vi var så heldige å bli trukket ut. En lørdag i mai dukket det opp rundt 15 frivillige som jobbet iherdig både inne i huset og ute i hagen. På forhånd hadde jeg vært i kontakt med en snill sjel som jobber på Hove Plantesalg, hun heter Henriette. Henriette fant alle blomstene og plantene jeg trengte, og tegnet opp hvor alt skulle stå i de forskjellige bedene. Hun gjorde en kjempeinnsats her.

På selve dagen var ikke jeg tilstede, men Kenneth var hjemme og jobbet selv i hagen og hadde kontroll på det meste. Jeg må si at alle gjorde en helt formidabel innsats! Det var overveldende og rørende å komme hjem og se alt det de hadde fått gjort. Ny hage, huset var skinnende rent og fryseren fylt opp med gjærbakst. For en opplevelse.

Det var her jeg ble kjent med denne spesielle damen som vi kaller for Nina Godhet. Kallenavnet har hun fått nettopp fordi hun er godheten selv. Hun kommer her fast to ganger i uken, hver mandag og fredag. Vi har i tillegg til tur med hundene fått både middager, gjærbakst og julekaker servert på døren. 

Utenom dette er hun blitt en god venn som jeg har mange flotte samtaler med. Hun er en klok og reflektert kvinne, med et syn på livet som jeg beundrer. Hun er så ufattelig postiv hele tiden, alltid like blid og glad. Hun virker også som en fantastisk flott mor, og har oppdratt noen herlige barn. Til og med hennes to eldste har vært her og gått tur med hundene våre mange ganger, kun fordi de har lyst å hjelpe, og de krever ingenting i retur. 

Foto: Kristine Mæland

Nina er den tøffeste og blideste damen jeg vet om, hun trosser all slags vær, gikk til og med tur en dag når det lynte og tordnet, jeg selv lå livredd i senga og skalv.. 

I begynnelsen syns jeg det var forferdelig vanskelig å ta imot så mye hjelp, uten å kunne gi noe tilbake. Vanskelig å bare lene seg tilbake og nyte. Men det gjør jeg nå, jeg bare nyter det hver eneste gang Nina kommer. Det er så fantastisk å få denne hjelpen av henne. Jeg kaller henne min hverdagsengel, for det er akkurat det hun er. 

Jeg har så mange ganger vært fortvilet og lei meg, for det er veldig vanskelig å ha to hunder når jeg er så syk som jeg er. Jeg klarer ikke lenger å gå tur i en time om gangen. Så tankene har ofte vært der, om hundene hadde hatt et bedre liv hos noen andre. Men heldigvis kan jeg fremdeles, med hjelp fra Nina, og selfølgelig Kenneth, fremdeles kose meg med hundene mine som betyr så mye for meg. ❤ 

Jeg er dypt takknemlig for at vi har fått blitt kjent med deg Nina, du er et nydelig menneske. Verden er et bedre sted med deg tilstede.

Stor klem fra Renate




Via:



En hverdagsengel

går ved din side med små, varsomme skritt

lytter, tar seg tid, ser og er tilgjengelig



En hverdagsengel

fordømmer ikke,
men viser omsorg og er nær

En hverdagsengel
har visom
den invaderer ikke
men støtter og utfordrer på samme tid
den overtar ikke rattet når du har kjørt deg fast
men legger planker under hjulene så de får feste

En hverdagsengel
har humor
og er gledesspreder og jubler når du lykkes

En hverdansengel
tåler dine tårer
og er ikke redd for å vise sine egne

En hverdagsengel
har trygg lagringsplass for betroelser
helt fri for lekkasjer

En hverdagsengel
opererer i det stille
og etterlater seg ikke merker i terrenget

men...
et tynt gullstøv observeres på grusen
når den har passert


-Ukjent


1 kommentar:

  1. Heldigvis finnes det fremdeles slike engler! Nina er et fantastisk menneske som betyr mye for mange! Takk for alt du deler Renate, både gleder og sorger.

    SvarSlett